//Zyhah Baharin




cara-cara menjaga kulit muka :)
Wednesday, January 18, 2012 ? 0 Spongebob ?

hay peeps , 
okayy , hari ini zyhah nak share "about" cara cara mejaga kulit muka ,
tadi saja "godek godek" kat google ,
search about kulit muka sebab muka zyhah "sunburn" akibat mandi laut kat Port dickson :)
seronok sangat mandi sampai lupa matahari terik ,
HAHA .

okayy , lets check :)

Kulit muka yang tak dijaga dengan baik menyebabkan proses penuaan berlaku lebih awal daripada sepatutnya. Begitu juga dengan kulit yang aktif. Sebab anda kerap menegangkannya tetapi tak membersihkannya dengan sempurna, tak gunakan pelembab serta sering terdedah kepada matahari.



Sebaliknya, kalau korang nak mengekalkan keremajaan kulit muka lebih lama, ikutilah 6 cara penjagaan muka berikut;

1. Minum air kosong sebanyak 8 - 10 gelas sehari untuk mengekalkan kelembapan kulit. Kalau nak minum lebih daripada 10 gelas sehari pun boleh je , asalkan tak kurang 8 gelas  :)

2. Sebelum tidur, basuh muka korang dengan air bersih. Kotoran dan bakteria yang tak dibersihkan tu boleh menyebabkan kulit berjerawat dan timbulnya garis penuaan pramatang. tak pun korang boleh guna pencuci muka . sekarang kan banyak pencuci muka , NIVEA , GARNIER , OLAY , SAFI BALQIS and etc . korang just pilih pencuci yang sesuai dengan kulit korang je okayy  .

3. Jangan lupa juga cuci muka korang sebelum beriadah ataupun bersenam. Kalau berpeluh nanti, jumlah bakteria yang terkumpul kat muka korang tuh akan berkurangan . tapi kalau tak cuci , alamatnyaa 
muka korang bertambah bakteria la ye , bukan berkurang :)

4. Amalkan 3 langkah penjagaan kulit muka. Pertamanya, cuci muka dengan air suam dan gunakan pencuci yang berasaskan glycerin. Lepas cuci muka, gunakan penyegar (toner) dan disusuli dengan pelembap.

5. Pastikan korang melindungi kulit daripada sinaran matahari sebaik mungkin. Gunakan krim pelindung matahari SPF 15 bagi melindungi kulit terbakar dan masalah kedutan. ini baik untuk kulit :)

6. Akhir sekali, kalau korang mengalami masalah kulit yang serius, berjumpalah dengan pakar kulit atau dermatologis. Dapatkan khidmat nasihat tentang apa yang patut korang buat.

so , sayangi lah kulit anda ye :) hope apa yang zyhah sampaikan nih berkesan :)





Thanks for reading buddies :)




Older PostNewer Post